tisdag 17 april 2012

Kurs...

Idag fick jag den tvivelaktiga äran att gå på en mattekurs. Vi har ett ställe som heter mattelandet här, det är kopplat till en skola och lånar ut material så att vi kan jobba med matematiskt med barnen. Jobbar man i förskolan (6 års verksamhet för svenskarna) så har dom underbart material. Dom försöker hålla kurser för oss i dagvården regelbundet och dessa brukar vara väldigt givande.

I höstast fick vi en "mattepåse" när vi var där på kursoch däri finns massor av material som vi kan ha när vi jobbar med matematik. Idag var en fortsättningskurs på denna påse. Problemet är bara att jag var den enda som skickades. Jag som för tillfället jobbar med 0-3 åringar och som inte tycker om matematik.  Tipsen vi fick idag gällde till stor del äldre barn så jag kände mig ganska överflödig. Finns flera på mitt arbete som skulle varit bättre lämpade för just denna kväll. MEN vissa tips fick jag, ska bara hinna få in dem i allt annat som borde göras...(och dessa måsten har oftast hägre prioritet...)


Mattepåsens innehåll + hårig jobbig katt ;) Det grå som de färgade pinnarna ligger på är en spegel. Var tvungen att vända på den eftersom det är svårt att fota en spegel. Det är former i 3d + 2d, pärlor, frukter, rep, trangram, prickkort, multilinkar, timglas, långa stickor och färgade stickor, 2 glas i olika storlekar + en kasse sydd av S i erm, lila/guldtyg... Tror jag kom ihåg att nämna allt.

Idag fick vi även detta spel (ska jag vara ärlig fick vi även glasen denna gång). Räknespelet heter det (ser nu att det övre gula kortet inte syns alls. Det är ju där namnet står). Det finns regler till dessa och antalet kort per nummer varierar. Finns flest 1. Kortsagt ska man komma till 10 när man räknar korten. Detta spel ska vi använda imorgon. Tänkte att varje barn ska få ett kort och sen ska vi se vilken siffra, vilken figur och sen räkna tillsamman. Bra matte för 2-3 åringar. =)

1 kommentar:

  1. de va iaf skoj att se dej igen :) och lite omväxling på arbetsdagarna är alltid välkommet. Tycker Carin

    SvaraRadera