torsdag 1 december 2011

Närvårdare

Närvårdare/Lähihoitaja

Närvårdare

Är du intresserad av att få en god grundutbildning inom social- och hälsovårdsbranschen? Vill du i framtiden jobba med människor i behov av vård och omsorg av olika slag?
Grundexamen inom social- och hälsovård ger dig möjlighet till ett brett arbetsfält med kontakt till människor i olika åldrar och livssituationer. Som närvårdare kan man välja om man vill arbeta med barn, ungdomar, vuxna, äldre eller med människor med olika handikapp, mental eller missbrukarproblem.
I de yrkesinriktade studierna lär du dig bl.a. om människans utveckling, människokroppens uppbyggnad och funktion, människans grundläggande behov, social- och hälsovårdens strukturer och verksamhetsområden, läkemedelshantering samt vård och rehabilitering.
I utbildningsprogrammen fördjupar du dina kunskaper enligt eget intresse. 
Utbildningsprogrammet för sjukvård och omsorg
Utbildningsprogrammet för vård och forstran av barn och unga
Utbildningsprogrammet för handikappomsorg
Utbildningsprogrammet för äldreomsorg





Så att ni vet vad jag studerar. I Sverige är detta närmast en undersköterska men jag har även en pedagogisk del i skolan eftersom jag går Utbildningsprogrammet för vård och fostran av barn och unga så jag har en del barnsköterska inblandat. 


Här i Finland kan jag jobba med barn som barnsköterska , på vårdcentraler eller faktiskt på sjukhus, inom äldreomsorgen eller annan vårdanstalt. Folk med min utbildning är eftertraktade utomlands eftersom vi har en sån bred utbildning. Dock vet jag inte om jag skulle ha behörighet att jobba som barnsköterska i Sverige.  Jag tycker bara det är så häftigt att jag kommer få en skyddad titel, ingen annan än en närvårdare får kalla sig det. Kan jämföras med att vem som helst som jobbar som barnskötare får kalla sig det. Min mormor  var sjuksköterska, även det en skyddad titel, och hon hade ett liknande märke som det jag kommer ha rätt att bära. Ganska läckert?!  =)

1 kommentar: