tisdag 18 mars 2014

Blommor

K är hemma och sjuk idag, vädret är trist och jag behövde nått att göra. Så jag bestämde mig för att plantera om lite av blommorna vi har. Hade tillräckligt med jord för att plantera om alla utom 2( de allra största).  Behöver både jord och kruka för att plantera om dem.
Vi börjar också få ont om halvstora ytterkrukor. Har några väldigt stora och massor av mellan samt små men de där lite större är det få av. Och jag tycker inte om när innerkrukan sticker upp ovanför ytterkrukan. Blir att åka lite till plantagen sen och handla. Får kanske passa på samtidigt som S och jag ändå ska till Ikea för jag orkar inte själv släpa hem jord och stora terrakottakrukor samt kanske några ytterkrukor. Helst vill jag att alla mina innerkrukor ska vara i terrakotta så det blir lite tungt. Sen måste man ju ha leikakulor och annat smått och gott. Plantagen är livsfarligt ;)
Ingen egentlig ide att köpa fler blommor innan sommaren då vi troligtvis kommer spendera mestadelen av den i sjundeå. Men kanske måste skaffa någon balkongblomma... (som kommer dö av värmen på vår inglasade balkong senast i augusti =))

En av mina favoritblommor. Tacksammaste blomman någonsin och dessutom en underbart bra luftrenare. (ju större gröna blad desto bättre)  Minns inte vad den heter dock...

Klippte ner en blomma som innan vintern nådde nästan upp i taket. Den har under vintern kollapsat (vi har det för torrt och varmt inne och sen är ju inte solen känd för att dyka upp under finska vintern) så nu ska det rotas om. Vasen krävde lite över 4 liter vatten och är därför tung som attan men snyggt blev det. 

Så här blev vårat vardagsrumsfönster. Den hängiga blomman längst till höger är bara ledsen för att den inte fått rejält med vatten. Om nån timme kommer den vara pigg och glad igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar