onsdag 26 mars 2014

Läkaren igår...

Läkaren var trevlig men lite av en hippie. Barfota i sina sandeler, hon hade lite av en surfar look över sig. Hon hade inga glasögon så hon fick kisa så fort hon skulle läsa på ultraljudsmaskinen eller i mina papper. Sen verkade hörseln ha brakat lite för hon hörde nog inte alltid vad som sas. Kanske lite för mycket festivaler? ;)

Den där knivskarpa smärtan jag kände i helgen var troligtvis Bobfloyd som vände sig. Han ligger nu med huvudet långt ner och har gott om plats där. Han väger cirka 2500g så han kommer inte bli någon stor bebis (skönt!). Min livmodertapp har minskat från 3cm till 1.5 och är öppen ett finger brett. Så hon sa att får jag rejäla värkar kan allt gå väldigt snabbt. Hon tyckte att området för där man sätter epiduralen såg fint ut och att jag nog borde kunna få en bra vaginal förlossning.
Ska träffa anestesi läkaren idag och se vad h*n säger. Jag har ju dåliga lungor och min läkare sa att det kanske är en helt onödig grej att träffa anestesiläkaren men samtidigt så är det den läkaren som sätter epidural och spinal bedövning samt den som söver mig om så måste ske. Så det kan kanske vara bra att det redan nu står i mina papper precis hur bedövning/sövning ska gå till.
Som min läkare sa: sen när jag kommer in så står allt i mina papper så vi slipper olyckor. Jag har ju inte direkt mycket annat för mig så kan gott åka dit och hälsa på. :)

Sen ska jag antingen träffa en ortoped eller så ska en ortoped göra en konsultation genom att läsa mina papper. Och om 2 veckor ska jag tillbaka för att träffa "min" läkare (jag tror förlossningsläkarna roterar mellan mödravårdsavdelningen och själva förlossningen) för att då få det slutgiltiga beslutet och få höra svaren från de andra läkarna. Känns lite stressigt att allt ska bestämmas nu och jag ska träffa en massa folk under loppet av 2 veckor medan jag redan väntat 3 veckor på att ens komma till läkaren. Och vill det sig så, så kommer Bobfloyd innan nått ens beslutats.

Känner att det kanske är dags att packa den där väskan till förlossningen.

2 kommentarer:

  1. Så det blir vaginal förlossning? Klarar din rygg av det? Vad tycker du känns bäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på vad ortopeden säger och vad mödravårdsläkaren kommer fram till om 2 veckor. Vaginalt vore ju bättre för då är man ju tillsammans hela tiden. Men vi ska se, alltid varit öppen till båda.

      Radera