fredag 14 mars 2014

Förlossningsbesök

Igår var jag och K på ett bekantningsbesök på förlossningen samt bäddavdelningen. Vi fick se hur själva rummen såg ut, fick veta lite om förlossningen från en barnmorska som faktiskt jobbar med det (och inte en rådgivare som vi hade på kursen). Fick se badkaret där man kan få bada och t.o.m föda om rätt sorts barnmorskor finns på plats. Har alltid funderat på vattenfödsel och alla svenskspråkiga barnmorskorna på jorv är utbildade inom det så det är ju positivt. Sen får man ju se vad man vill när man väl är där och vad som finns tillgängligt. Försöker fundera ut alternativ om det inte blir ett planerat kejsarsnitt. Vill inte stå där då och inte ha en aning om vad jag vill. Man måste planera för allt känns det som.

På bäddavdelningen finns det 10 rum som kallas familjerum. Där får sambo/stödperson stanna dygnet runt och det ingår mat i "hyran". Dessa är främst för förstföderskor och har man ett extra behov av sin sambo så får man förtur. Annars får man dela sal med 1-2 andra personer och sambon måste hem under natten. Vet inte om kejsarsnitt räknas som extra behov, vi får se. Tänker inte ta någon stress alls över hur det blir när vi väl är där. Det är 3-4 nätter som jag i värsta fall får klara mig utan K om vi får delat rum. Han får ju vara där resten av dagen hursom. Jag kanske är lugn inför det för jag är van att vara på sjukhus och har alltid delat rum. Denna gång blir det i alla fall inte med gamla tanter som ropar på mamma...

Men allt som allt så känns det riktigt bra. Har praktiskt tagit bara positiva saker att säga om Jorv och deras personal på gyn/mödra/förlossningsavdelningarna.
Vill bara få den 25 ur vägen så att jag faktiskt vet hur det blir och vad man ska sikta in sig på. Planeraren i mig (som nu varit sjukskriven 5 veckor!!) har behov av att ha koll.
Idag är dessutom sista dagen jag är sjukskriven. På måndag börjar mammaledigheten vilket betyder att det då är 30 vardagar kvar tills beräknad dag. Spännande värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar